Isnin, 24 Januari 2011

Kadet Bomba dalam kenangan..Part 1


Bismillahirrahmanirrahim..
Assalamualaikum..
Ok..ekceli,,pas sembang ngan siah tadi,,
tetiba ja aku rasa teringat nak p daki gunung..
tetiba ja..ha ha
lama dah x join aktiviti2 lasak..
rindunya..
dulu kalo zaman sekolah bley jugak ikut aktiviti yang sekolah buat..
paling-paling pun bley gak g perkhemahan,,daki gunung yang xberapa nak tinggi,,masuk gua yang xberapa nak femes....
yang bestnya aktiviti time zaman sekolah ni bukan apa..
sebab ada cikgu yang tolong organised kan semua...he he..kiranya,,aktiviti yang dijalankan tu dah siap sedia dah..tunggu nak laksanakan ja..dan satu lagi,,keselamatan tu terjamin la jugak..

*******
Zaman sekolah dulu,,aku kadet bomba..
ha ha..lawak gila bila teringatkan kena pakai baju celoreng..keras nak mampuih..pfffffftttt...
walaubagaimanapun..
dengan kadet bomba ni jugak la aku belajaq banyak benda,aku buat banyak benda,dan macam2 lagi..
bagi aku,, kadet ni best  sebab guru penasihat bomba aku time tu ialah Puan Sonita Sudin..dia memang sempoi dan cergas.Banyak aktiviti yang dia rancang dan telah berjaya dilaksanakan..Lagi sorang cikgu yang aku ingat ialah Sir Fazli bin Dollah..dia cikgu Biologi aku..dia pun sama cam cikgu sonita.cergas dan sempoi..yang lainnya cuma dia lelaki.he he.dan bila sebut lelaki,,mesti la suka aktiviti2 lasak ni kan??so,,best la bila dia adalah salah seorang daripada guru penasihat kadet bomba..enjoy habis..

**********
Seingat aku,,1st perkhemahan tyme aku sekolah menengah ialah masa aku form 2,,
perkhemahan Kadet Bomba di Ulu Geruntum,Gopeng..
mak aih..nak masuk dalam tu  kurang lebih dalam 8 km jugak la..
jalan kaki plak tu..
Mind set aku dok ingat dalam 2-3 km ja.sekali jauh nun..sabaq ja la...
Sampai ja kat tapak perkhemahan tu,,aku siap cakap kata Paah *merangkap kawan setia aku sepanjang menjadi ahli kadet bomba* yang aku xmau balik sekolah kalau kena jalan kaki..
Tension tok sah kata la..mulut xabes2 dok ngu ngam ngu ngam sorang2..
Apa2 pun,,menitik jugak la ayaq mata aku tyme tu bila teringat kan geram punya pasai sebab kena jalan jauh...
Gila xkental aku masa tuh..tapi tu dulu...sekarang x dah.... =)

******************

Perkhemahan kat Ulu geruntum ni agak adventure la..
sebab tidoq dalam khemah askar tu..duduk dalam 7-8 orang..kena pulak tyme berkhemah tu hujan..
longkang yang dikorek keliling khemah xmampu nak tampung air hujan yang banyak..terpaksa la sendalkan tapak khemah kanvas dengan kasut but nak bagi tinggi..so that khemah xmasuk ayaq...
Kat perkhemahan ni jugak la aku ngan Sofia ngan Paah p cari buluh nak buat tanda nama kat khemah..pastu pakat dok potong kecik2..then,, ikat buluh tu bagi jadi huruf plak..masa ni la guna segala jenis ikatan bagai..
sayangnya,,banyak dah ikatan yang luput dari kepala hotak aku ni..lupa habis..

*********
Tapak perkhemahan kat Ulu geruntum ni tepi sungai..
ok..ayaq sungai dia laju nak mampuih..
Kat sungai ni la 1st tyme aku  berflying fox yang dibuat sendiri oleh anggota bomba Gopeng..
Flying fox ni dibuat merentasi sungai yang  batu dy bersegi + tajam..bagi aku yang berat badan  xberapa nak sikit ni,,of kos la mencabar..ha ha..
masa aku buat tu,,lutut aku bergesel la sikit kat batu..seluar aku terhakis sikit...
sebab aku punya pasai gak..cikgu aku suruh luruskan kaki..aku p bengkok..ketegaq punya pasai..padan muka aku..
Sungai ni banyak batu2 besar yang bersegi..bukan bulat dan licin macam kat sungai2 biasa ni ha..
mungkin faktor arus air sungai yang deras dan sering menghentam batu2 kat sungai ni sehingga batu2 kat sungai ni   xsempat nak tumbuh lumut..ha ha

k..part 2 aku sambung lagi..

p/s : sungai ulu geruntum ni jugak terkenal dengan aktiviti water rafting ,waterfall abseiling dan aktiviti2 air yang  mencabar..kalau sapa2 yang suka lasak2,,aku syorkan hampa p la try sekali..



3 ulasan:

l e l a berkata...

Haha aku pun tak boleh kenangan kite ngan kadet bomba dulu am. Bapak best doh, lagi pulak ada cikgu bomba yang aku sukee tuh, cikgu daflizan. Kecik-kecik dah gatai, gilee ah. Haha.

l e l a berkata...

Haha aku pun tak boleh kenangan kite ngan kadet bomba dulu am. Bapak best doh, lagi pulak ada cikgu bomba yang aku sukee tuh, cikgu daflizan. Kecik-kecik dah gatai, gilee ah. Haha.

ousna90 berkata...

betoi dah tu weyh..yang aku ingat nama dy ada afliza kat tengah2 tu..ha ha..